W 2019 roku, na zlecenie Koalicji Ratujmy Rzeki, której OTOP jest członkiem, powstał raport zatytułowany „Analiza niektórych możliwych oddziaływań potencjalnej budowy międzynarodowej drogi wodnej E40 w Polsce na uwarunkowania hydrologiczne i środowiskowe pobliskich rzek i mokradeł dla odcinka pomiędzy granicą polsko-białoruską a rzeką Wisłą”[1]. Autorzy raportu zwracają uwagę na zagrożenie suszami, zwłaszcza w regionach, gdzie przebieg drogi E40 wymusi budowanie kanałów żeglugowych bądź doprowadzających wodę. Szacuje się, że częstość susz w takich miejscach wzrośnie o 172 procent, przy jednoczesnym skróceniu czasu trwania wylewów rzek o 17,5 procent. Dla rolnictwa oznacza to ogromne straty w uprawach i hodowli oraz obniżenie dochodowości gospodarstw rolnych położonych w dolinach rzek, przez które będzie biegła droga E40.
Podobne problemy dotkną pozostałe kraje. Warto zwrócić uwagę szczególnie na sytuację na Białorusi, gdzie droga wodna E40 ma przebiegać niebezpiecznie blisko tzw. strefy zero, którą stworzono po wybuchu reaktora jądrowego w Czarnobylu. Planowane prace mają obejmować między innymi pogłębianie Prypeci w granicach czarnobylskiej strefy zamkniętej. Eksperci twierdzą, że spowoduje to nie tylko zniszczenie rozległych ekosystemów, ale też poruszenie i przemieszczenie osadów radioaktywnych, które nagromadziły się na dnie rzeki po wybuchu, zagrażając między innymi skażeniem wody pitnej dla milionów ludzi (w tym prawie 3 milionów mieszkańców Kijowa).
Powstanie drogi wodnej E40 wiąże się także z naruszeniem ustawodawstwa Unii Europejskiej, co z kolei pociąga za sobą realne kary pieniężne, pogłębiające skrajnie złą perspektywę finansową przedsięwzięcia. Każdy z rozważanych wariantów trasy może się wiązać ze złamaniem zapisów unijnej ramowej dyrektywy wodnej, dyrektywy ptasiej i siedliskowej i spowodować nałożenie przez Komisję Europejską sankcji na nasz kraj.
[1] Mateusz Grygoruk, Ewa Jabłońska, Paweł Osuch, Paweł Trandziuk, „Analiza niektórych możliwych oddziaływań potencjalnej budowy międzynarodowej drogi wodnej E40 w Polsce na uwarunkowania hydrologiczne i środowiskowe pobliskich rzek i mokradeł dla odcinka pomiędzy granicą polsko-białoruską a rzeką Wisłą”. Wersja angielska: http://www.ratujmyrzeki.pl/dokumenty/E40_V4_Final_correct.pdf
Streszczenie w j. polskim: http://www.ratujmyrzeki.pl/dokumenty/streszczenie_PL_E40.pdf