Stopień Wodny Siarzewo a droga wodna E40

Co to jest stopień wodny w Siarzewie?

Stopień wodny w miejscowości Siarzewo to projekt budowy następnego po zaporze we Włocławku stopnia wodnego na Wiśle, który ma powstać na 708 kilometrze rzeki.

Według wstępnej koncepcji ma się składać z elektrowni o mocy ok. 80 MW, połączenia drogowego, jazu, śluzy żeglugowej z miejscami do postoju jednostek pływających i lodołamaczy, przepławki uniwersalnej, przepławki dla ryb łososiowatych, przewału, toru kajakowego i koryta obejścia.

Wraz z tamą we Włocławku ma być to element tzw. Kaskady dolnej Wisły, czyli projektu budowy zespołu stopni wodnych w dolnym biegu Wisły od Warszawy do Gdańska. Projekt zakłada budowę zapór w 5 stopni w między Włocławkiem a Gdańskiem już wpisanych Planu Zarządzania Ryzykiem Powodziowym dorzecza Wisły. Dodatkowo zaplanowano 7 stopni wodnych między Włocławkiem a Dęblinem. Oficjalnie głównym celem jest zapewnienie energii elektrycznej oraz umożliwienie śródlądowego transportu wodnego łączącego porty morskie w Gdańsku i Gdyni z centralną częścią kraju i zabezpieczenie przed powodzią oraz suszą.

 

Co stopień wodny w Siarzewie ma do drogi wodnej E40?

 

Stopień wodny w Siarzewie jest pierwszym i najbliższym realizacji elementem drogi wodnej E40 na terenie Polski. Zastosowano tutaj taktykę salami slicing, czyli podziału dużej inwestycji na mniejsze części, co w założeniu miało być łatwiejsze w realizacji. Ani droga wodna E40 w proponowanym kształcie, ani nawet zaplanowane już inwestycje nie zostały wspólnie ocenione pod względem środowiskowym. Podział tej ogromnej inwestycji na poszczególne, mniejsze etapy ma umożliwić formalne zatwierdzenie pojedynczych projektów i udowodnić mniejszy niż faktyczny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Jeżeli cała ogromna inwestycja nie ma sensu ekonomicznego, społecznego i nie miałaby szans na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tym bardziej pojedyncze jej elementy nigdy nie powinny być realizowane.