E40 pod lupą Komisji Europejskiej

Nasze działania prowadzimy również na poziomie Unii Europejskiej.

22 stycznia 2024 przedstawiciele Save Polesia, Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków i Koalicji Ratujmy Rzeki wystąpili przed Komisją Petycji Parlamentu Europejskiego w sprawie planowanej budowy stopnia wodnego w Siarzewie, będącego elementem projektowanej drogi wodnej E40.
Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o pozostawieniu petycji otwartej i zobowiązała Komisję Europejską do podjęcia dialogu z przedstawicielami polskiego rządu w tej sprawie.

Wystąpienie w Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego naszych przedstawicieli można zobaczyć (od 17:00 minuty):

Petycja Save Polesia

Nasze wystąpienie było również głosem ponad 140 tysięcy obywatelek i obywateli, którzy podpisali petycję, napisaną wspólnie przez SavePolesia, WeMove Europe i Avaaz, w sprawie wstrzymania budowy drogi wodnej E40, w tym wstrzymania budowy stopnia wodnego w Siarzewie. Petycja dotyczyła, także ochrony Polesia — ogromnego obszaru rozlewisk i bagien zachowanego w naturalnym stanie, zwanego również Europejską Amazonią.

Droga wodna E40 nie znalazła się w TEN-T

18 grudnia 2023 negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej uzgodnili zaktualizowane wytyczne dotyczące transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Dzięki temu możliwe będzie przyspieszenie realizacji dużych projektów do 2030 roku.

Posłowie położyli  większy nacisk na transport intermodalny (czyli przekazywanie raz spakowanego ładunku, np. w kontenerze, pomiędzy kolejnymi środkami transportu) realizowany wodami śródlądowymi lub żeglugą morską bliskiego zasięgu a przede wszystkim przez zelektryfikowane linie kolejowe w sieci bazowej TEN-T, poruszające się z prędkością 100 km/h w przypadku transportu towarów. 

Uzgodniono ograniczenie możliwości wdrożenia projektów infrastruktury transportowej wspólnej z Rosją i Białorusią. Zamiast tego wzmacnia połączenia kolejowe z Ukrainą i Mołdawią.

 

Unia Europejska nie zakłada realizacji drogi wodnej E40. 

Oznacza to, że budowa E40 nie ma formalnych podstaw do finansowania z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój transportu. Zamiast tego, UE zamierza postawić nacisk na rozwój połączeń kolejowych. To także wymaga sporo pracy, ponieważ Ukraina musi przejść na europejski standard rozstawu torów, jednak decyzja w tej sprawie została podjęta już w 2022 roku, a do końca 2040 r. powinien powstać jeden, wspólny system zarządzania ruchem. Zgodnie z tym co organizacje pozarządowe mówiły od lat,  Gdańsk z Chersoniem łatwiej jest połączyć już istniejącą, lecz wymagającą modernizacji  drogą kolejową, niż drogą wodną E40, której budowa byłaby długotrwała i nieopłacalna.