Śródlądowa droga wodna E40 jest inicjatywą międzynarodową, mającą na celu ustanowienie połączenia żeglugowego o długości około 2000 km między Bałtykiem a Morzem Czarnym.
Planowany przebieg E40?
Droga wodna E40 ma połączyć Polskę, Białoruś i Ukrainę, docelowo umożliwiając transport wodny między portami w Gdańsku z Chersoniu. Przebieg E40 zaplanowano poprzez Wisłę, kanał Dęblin-Terespol (Wisła-Bug) biegnący częściowo dolinami Wieprza i Tyśmienicy, Muchawiec, Pinę, Prypeć i Dniepr.
Czym się charakteryzuje międzynarodowa droga wodna?
Międzynarodowe drogi wodne charakteryzują się określonymi parametrami żeglowności, czyli muszą spełniać warunki, konieczne do umożliwienia poruszania się po nich jednostek transportowych.
E40 ma spełniać warunki drogi wodnej IV klasy, czyli na całym przebiegu szlak żeglowny powinien mieć szerokość minimum 40 m oraz minimalną głębokość tranzytową (czyli najmniejszą możliwą głębokość) i 1,8 m, czyli ma umożliwić ruch barek o ładowności do 1500 ton i długości do 85 metrów.
Aktualnie Wisła będąca rzeką o charakterze naturalnym nie spełnia powyższych kryteriów na wybranym odcinku. Aby umożliwić żeglugę na polskim odcinku E40, należałoby wybudować kilkanaście stopni wodnych na Wiśle oraz przekopać 165-kilometrowy kanał łączący Wisłę w Dęblinie z Bugiem koło Terespola.
Tutaj przeczytaj więcej o planowanej budowie stopnia wodnego w Siarzewie.
Aktualny kontekst polityczny?
W obecnej sytuacji geopolitycznej forsowanie projektu na terenie Polski stało się jeszcze bardziej absurdalne.
W związku z atakiem Rosji na Ukrainę dodatkowo wspieranym z terytorium Białorusi, Ukraina wypowiedziała jednostronnie umowę z Białorusią o żegludze na śródlądowych drogach wodnych.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności